Nu har vi lämnat Kuching och Borneo bakom oss med många fina och extraordinära minnen och upplevelser i bagaget. Vår tid i Kuching har varit jättebra, det är en väldigt fin stad med ett fantastiskt mysigt gångstråk vid vattnet kantat med gatukök och restauranger. Vi lyckades pricka invigningen för den nya gångbron över Sarawak River som var en höjdpunkt på kvällen när solen gått ner. Därifrån har man utsikt över stora delar av stadskärnan och Kuchings landmärke, byggnaden där Sarawaks politker samlas och beslutar om nya lagar. Som digital nomad fanns både coworking space och caféer med bra internet och goda chokladshakes. Och bäst av allt var att allt fanns nära, både djur- och natur, upplevelser och sevärdheter.

Men våra tre månader på Borneo har tagit slut och det var nu dags för nästa etapp på resan som är Vietnam och Phan Thiet. Klockan 08:00 på morgonen den 27 november åkte vi med Ubern till flygplatsen. Två flygplan och ytterligare en Uberfärd på 4,5 timmar var vi till slut framme i Phan Thiet klockan 21.30 på kvällen. Vi alla var helt slut och somnade ganska snabbt den kvällen, utan god natt-saga..

5 Vietnam 1
Smakar kakor på Kuchings Cake House.

Fort Margherita

Översiktsbild över Kuching.

Nu efter en vecka i Vietnam har vi kommit in nya rutiner och bekantat oss med vår omgivning. En av fördelarna med vårt nya boende är att det finns ett litet gym, så varje morgon startar vi numera med ett gemensamt gympass hela familjen. Krister har också gjort en egen app till barnen som slumpar fram en ny aktivitet varje gång de trycker på telefonen. Så tidigt på morgonen finns numera smygande tigrar, klättrande makaker, simmande delfiner, racerbilar och hoppande barn som letar efter färger och former. Barnen älskar den och vi vuxna med!

Efter gympasset är det dusch och frukost som följs av jobb för Malin och lek för de andra. Eftermiddagen kan spenderas i poolen eller sandlådan.

5 Vietnam 3
Här gymmas det för fulla muggar.

5 Vietnam 4
Ibland behövs det en tupplur..

Livet i Phan Thiet är väldigt annorlunda mot hur vi levde i Borneo, här är fullt med turister och orten kryllar av restauranger som alla serverar bra mat meed stora portioner till ett lågt pris. Vi äter oftast ute tre gånger om dagen och klarar budgeten på 200 kr/dag tillsammans utan problem. Vi njuter av den stora variationen som restaurangerna erbjuder här jämfört med vår tid i Borneo, eller i alla fall i Melinsung där utbudet av restauranger inom gångavstånd var lika med två..

Här är inga problem alls med maten för barnen heller, de har ätit som hästar vid varje måltid sedan vi kom men kanske är det inte så konstigt när det är ris, nudlar och kyckling som är deras favoriträtter, och goda sallader, pizza, och mangopannkaka till kvällsmat varje dag. Vi har hittat vår favoritrestaurang med en supergo’ gubbe till ägare som tidigare var tandläkare i Saigon men tyckte livet i stan var för stressigt och bullrigt, sålde allt för att flytta till Phan Thiet och öppnade en liten restaurang. Han älskar barnen som han alltid ger varsin smoothie till maten och ibland får de även lite efterrätt som inte finns på menyn. Han är en skön typ som spenderar sin tid i sina gröna hängmatta när han inte lagar och serverar sin mat barfota och med bar överkropp. Ibland slår han sig ner vid vårt bord precis vid havet och pratar på knacklig engelska hans historia.

Det känns skönt att snabbt ha kommit in i de nya rutinerna och vi njuter speciellt mycket av det mycket svalare klimatet med långt lägre luftfuktighet och den goda och mer nyttiga maten. Vi ska nog komma att trivas på det här stället!